Änligen är idé torkan över!

Nu har vi flyttat in i en 3a /liten 4a för att de tredje rummet är delat. den är på 90kvm så gott om plats blev det, nästtan lite för gott om ni frågar mig. tidigare har det varit uppenbart vart saker ska stå dom har helt enkelt inte fått plats nån annanstans men nu belv de rätt mycke planerande och omständigt.
men jag har numera ett 540L som håller på att komma till liv, så småning om kommer det bli jätte snyggt.
men just nu ser det ut så här, till höger ska jag sätta snurrade pinnar i pil från botten till ytan som de ska växa lite mossa på, men just nu ligger dom i badkaret under stenar för att de ska suga åt sig vatten och sjunka. Nästa gång ska jag börja med sånt redan då ja köper pinnarna så slipper jag vänta!
 
har lyckats kommit fram till att jag ska behålla 5st kampfiskar en av dom ska bo hos tomas och charlotte på frösön så får 4 st bo hemma.jag kan inte lägga upp vidos här så jag får ta lite bilder på dom vid ett senare tillfälle.
Ända sedan vi flyttade in har jag haft jordens idé torka. det är sällan jag står utan idér eller inte har någon sorts planering över hur saker och tings ska stå och se ut. men jag blev ju uppsagd i måndags och det var ett riktigt hårt slag mot självförtoendet vill ja lova, trodde inte att jag skulle ta det som jag gör heller men ja e verkligen ledsen, måste ha gillat att jobba där mer än jag förstod. jaja allt ska ju inte gå bra....
 
I alla fall så fick jag mig en snille blixt i går och de va f*n på tiden vil jag lova!
Först denna, den övre bilden visar hur träden såg ut innan växterna kom dit, och det var ju en super idé tyckte jag. så idag ska jag ut i naturen och hämta lite små kvistar med massa grenar dom ska få plats i mitt ena nano.
 
( tar kvistar och rötter från naturen ska man aldrig ta från barr träd de inne håller terpentin och björk ruttnar snabbt i vatten, och inte heller plocka färskt från träd utan gärna döda torra rötter o grenar eller helst av allt de som legat i en rinnande bäck men klart vatten)
 
 
 
Den här hittade jag också bilden är lite liten men det är vanliga raka pinnar som de bundit mossa på och förmodligen formklippt lite grann ( mossa under vatten är oftsat bara klippa rakt upp o ner som man vill)
så då funderade jag ju på om jag inte skulle ha granar i nått kar.
Karen jag har  är 1st 540Liter 1st96liter 1st 102liter men de ska silikonas om, och 1st 54liter använder som karantän och 3st 20liters nanon. så jag får ju plats med de mesta.
 
Den tredje bilden jag hittade var denna och nu kanske ni tror att man måste ha ett sådant kar för att få till det där, det tänkte jag också vid första anblicken men,
om man har ett vanligt rakt kar och höjer ena delen med frigolit
 
(om man har mycket stenar staplade på varann i ett akvarium brukar man lägga frigolit under gruset om ifall stenarna skulle rasa och botten rutan spricker så skyddar frigoliten)
jag kanske får sätta nått svart papper så att de inte syns fram till förstårs. men då va frågan det hade ju varit fint att ha i ett av mina större kar, men samtidigt tar frigoliten upp massa plats så kanske ska hålla mig till nanot som jag tänkte från början.
 
 
Jag har dock ingen bra bottentäckare (de som ser ut som gräs) just nu, dom jag har finns i 540L och håller på att växa till sig men ingen av dom skulle passa och jag vill ju inte köra på  C2O, hade varit kul att prova men det blir lite överkurs i teknik för mig än så länge. undra om de kan bli fint ändå... hmm
måste kolla upp de där.
;D

Kommentera här: